Profilmanual

sist oppdatert

07.04.2022

Om Profilen

AKSA har sammen med samarbeidspartner Designu utviklet en visuell identitet for AKSA Hjem, AKSA EL og AKSA Vann.

Profilhåndbok viser retningslinjer for bruk av profilen. Det viktigste med en god profil er å følge den konsekvent. Gjøres det riktig, kommer merkevaren til å være tidløs og bli husket.

Konseptet bak profilen

I utvikling av den nye logoen, ble det tatt utgangspunkt i ikon til Alta Kraftlag.
Alle tre selskap i AKSA er datterselskapene til Alta Kraftlag SA.
Det er dermed hensiktsmessig å skape en visuell forbindelse mellom morselskap og datterselskapene.

Logoen er det viktigste kjennemerket og bedriftens ansikt utad.

Hovedlogoen skal være den primære logoen. Det vil si, det første kunden ser.

For å opprettholde gjenkjennelse og bygge en sterk merkevare, skal AKSA logoen alltid se ut som vist nedenfor. Det vil si, symbolet og bokstavformene skal aldri endres, og skal følge profilens retningslinjer.

Bruk av logo

Det er laget 4 logofiler, 3 individuelle logo per selskap og en felleslogo.
Felleslogo brukes der det er hensiktsmessig – det vil si i kommunikasjon der man skal promotere felles behov, dette for eksempel på felles markedsføringsmateriale som buff, klær, etc.

Ellers skal den aktuelle logo brukes for hvert individuelt selskap

AKSA felles

Hovedlogo – Lys bakgrunn

Hovedlogo – Lys bakgrunn

Hovedlogo – Lys bakgrunn

AKSA El

Hovedlogo – Lys bakgrunn

Monokromlogo

Monokromlogoen er det siste alternativet som kan brukes. Denne kan anvendes i situasjoner der hovedlogoen og sekundærlogoen ikke fungerer optimalt, for eksempel på trykte produkter, stempler, eller arbeidsklær. Den består av de samme elementene som hovedlogo, og følger de samme reglene for bruk.

AKSA felles

Monokromlogo – Lys bakgrunn

Monokromlogo – Mørk bakgrunn

AKSA Hjem

Monokromlogo – Lys bakgrunn

Monokromlogo – Mørk bakgrunn

AKSA Vann

Monokromlogo – Lys bakgrunn

Monokromlogo – Mørk bakgrunn

AKSA El

Monokromlogo – Lys bakgrunn

Monokromlogo – Mørk bakgrunn

Ikon

Et ikon er kortversjonen av en logo. Den kan brukes på Facebook, eller som et element på for eksempel giveaways.

Ikon skal ikke brukes som erstatning for hovedlogoen.

Hovedikon – Lys bakgrunn

Hovedikon – Mørk bakgrunn

Monokromikon – Lys bakgrunn

Monokromikon – Mørk bakgrunn

Hvordan velge filtype

Trykk

JPG
Joint Photographic Group er et rasterformat som ofte brukes til fotografier på nettet. JPEG-filer er nettvennlige fordi filene vanligvis er mindre. Ulempen med JPEG-er er at den originale kvaliteten på bildet reduseres ettersom den forkaster digital informasjon gjennom komprimering for å holde bildestørrelsen liten.

PDF
Portable Document Format er et plattformuavhengig distribusjonsformat, både for visning på skjerm og til trykk. Filene kan åpnes på de aller fleste datamaskiner, og sendes til trykk uten tap av kvalitet. PDF betraktes vanligvis som et sluttformat som ikke kan bearbeides videre.

Web

PNG
Portable Network Graphics er et punktgrafikk-format som brukes i stedet for jpg der det er behov for transparent bakgrunn. Filene kan skaleres ned, men vil tape kvalitet dersom man skalerer originalfilen opp.

Minimumstørrelse

For å være sikker på at logoen er synlig på alle flater, har vi definert en minimumsstørrelse

Minimumstørrelse:

Minimumsstørrelse i trykksaker er 3 mm høyde.

Minimumsstørrelse på skjerm er 35 punkters (px) høyde.

Beskyttelsesområde

Logo skal alltid brukes med et beskyttelsesområde. Dette er for å sikre at den står alene og vises godt.

Minimum avstand fra andre elementer beregnes til 50 % av logoens høyde, men gjerne mer.

Se eksempel under.

Beskyttelsesområde:

Ukorrekt bruk

Det er aldri lov å endre på logofilene. Bedriften skal alltid framstå på en enhetlig og konsistent måte. Bruk alltid originalfiler. Unngå feilene som er vist under.

Farger

Profilfarger

AKSA brukes samme fargerpalette som Alta Kraftlag SA.

Disse kan brukes som bakgrunnsfarger eller kontrastfarge der det trenges.
Bruksområder er for eksempel PowerPoint, web og andre flater, der man trenger variasjon.

Fargene i paletten kan brukes 100 % eller i definerte prosenter.

Alta

Hex: #022A60
Cmyk: C100/ M87/ Y36/ K26
Rgb: R2/ G42/ B96

Loppa

Hex: #004FB5
Cmyk: C93/ M69/ Y0/ K0
Rgb: R0/ G79/ B181

Kvænangen

Hex: #2B79E6
Cmyk: C80/ M52/ Y0/ K0
Rgb: R43/ G121/ B230

Samfunn

Hex: #8CC2FF
Cmyk: C47/ M16/ Y0/ K0
Rgb: R140/ G194/ B255

Utvikling

Hex: #889CB5
Cmyk: C51/ M32/ Y18/ K4
Rgb: R136/ G156/ B181

Framtid

Hex: #E3EAFE
Cmyk: C13/ M7/ Y0/ K0
Rgb: R227/ G234/ B254

Print og web

HEX → brukes på digitale plattformer, mest vanlig fargeframvisning i CSS
CMYK → brukes for trykk på vanlige kopimaskiner
RGB → brukes for digital framvisning, for eksempel på PowerPoint
PANTONE → brukes i offsettrykk, først og fremst for eksklusive formål som brevpapir og visittkort.

OBS: Farge kan variere fra datamaskin til datamaskin samt skriver til skriver. Dette med bakgrunn i innstillinger i maskinvare.

Typografi

AKSA brukes samme typografi som Alta Kraftlag SA.

Mulish er Alta Kraftlags primærfont og skal brukes til alt av kommunikasjon. 

Husk at litt variert bruk av typografi er med på å skape spennende utrykk, som vil fange oppmerksomhet.

Fontene er distribuert av Google fonts og er en gratis nedlastbar font.

Hierarki

Følgende hierarki av bokstavstørrelser er definert for oppbygging av dokumenter og så videre.

Typografi - erstatningsfont

I de tilfeller der Mulish ikke er tilgjengelig, og ved bruk av Microsoft Office-maler, brukes erstatningsfonter. 

Microsoft Office-maler
Tenorite er standard skrifttype på de fleste datamaskiner og krever ikke installering. Bruk Tenorite ved produksjon av sakspapirer og interne dokumentmaler i Microsoft Office. Tenorite finnes i Regular, Italic, Bold og Bold Italic.

Hierarki

Følgende hierarki av bokstavstørrelser er definert for oppbygging av dokumenter og så videre.

Universell utforming

Det er viktig for bedriften å ivareta interessene til alle våre brukergrupper, derfor er det også viktig med universell utforming av alle typer virkemidler.

Lesbarhet

  • Legg alltid vekt på god lesbarhet.
  • Punktstørrelse på løpende tekst skal være minimum 12 pt. Unntaksvis kan 10 pt brukes, da kun til fotnoter, kildehenvisninger, etc.

 

Kontrast og luft

  • Sørg for god kontrast slik at tekster lett lar seg lese. Vær spesielt oppmerksom på hvordan tekster opptrer på fargede bakgrunner.
  • Vær generøs med luft slik at informasjonen blir lettere tilgjengelig. Ikke press for mye informasjon inn på små flater.

 

Vær konsekvent

  • Sørg for konsekvent bruk av skriftstørrelser, uthevinger, marger og luft – det skaper forutsigbarhet for leseren. Det holder ikke å sikre god lesbarhet på én plattform, eller ett medium. Dette er krav til all vår informasjon, enten den er på papir eller skjerm.
  • Ikke varier for mye med typografiske stiler og varianter. Vær konsekvent i bruk av fonter og størrelser på overskrifter, brødtekst, bold og kursiv.
  • Overskrifter skal settes i små bokstaver fordi det er lettest å lese. Unngå ord og setninger i blokkbokstaver. Kursiv brukes kun til uthevelser av enkeltord eller setninger.

 

Web

På nettsider er det klare regler for universell utforming, og det er viktig at disse reglene etterfølges.

Grafiske elementer

Ikon til AKSA skal brukes hyppig som grafisk element.
Det kan brukes hele Ikon eller elementer av dette.

 

AKSA Hjem

For AKSA Hjem er det utviklet egne ikoner som skal brukes i kommunikasjon.

Kommunikasjon for AKSA Hjem kan variere fra de andre selskapene. På ikke statiske flater som web, facebook og annonser er det å foretrekker å bruke egen utviklete ikoner til AKSA hjem og har en særpreget kommunikasjonsstil.

(ikoner er under utvikling)

Intern

Du har ikke tilgang til dette innholdet. 

Klær

Jakke - 583081

Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.

Softshelljakke - 514595

Skalljakke – 513594 og Vinterjakke – 510993 vil ha samme alternativer.

Bukse håndverk m/ stretch - 632581

Damebukse m stretch – 632881 vil ha samme alternativer

Bukser skal ikke ha trykk bak.

Vinterbukse m/ seler - 512293

Bukser skal ikke ha trykk bak.

Collegegenser

Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Farge på klær skal være nærmest  «Alut blå».
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.

(kommer)

T-skjorte

Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Farge på klær skal være nærmest  «Alut blå».
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.

Alternativ 1 - Framtid "hvit"

Alternativ 2 - "Alta" blå

Caps

Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.

Giveaways

Buff

Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Farge på tøy skal være nærmest  «Loppa» blå.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.

(kommer)

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ 3

Sukkertøyeske

Sukkertøyeske har bakgrunnen “Alta” blå.
All grafiske elementer kan lastes ned i felt under. (kommer)

NB! Fargene på bildet er i RGB og vil avvike ved print. 

Skriv inn tildelt passord for å få tilgang til din profilmanual