Profilmanual

sist oppdatert
Om Profilen
Måsøy Næring og Havn KF har sammen med sin samarbeidspartner Designu utviklet en visuell identitet for selskapet.
Profilhåndboken viser retningslinjer for bruk av profilen. Det viktigste med en god profil er å følge den konsekvent. Gjøres det riktig, kommer merkevaren til å være tidløs, og både bli husket, og lagt merke til.
Den visuelle identiteten er bygget rundt konseptet “Ringvirkninger”, som spiller på foretakets ansvar for utvikling i Måsøy kommune.
Foretaket er delt i to virksomhetsområder, næring og havn.
Oppgaver til Nærings-delen er å fremme næringsutvikling i Måsøy kommune. Siden Måsøy er per dags dato er en typisk fiskerikommune så sitter Næring og Havneservice tett i lag.
Profil - Sammensetning

Logoen er sammensatt av symbol og navnetrekk i liggende oppsett.
Logoen setter seg sammen av dråpe, som symboliserer næring og et anker som symboliserer havn.
Sirkler rundt ankeret symboliserer ringvirkninger, som er resultatet som foretak vil oppnå
Hierarki
Den først logoen nye kunder skal se er hovedlogo kommunal.
Skulle hovedlogoen ikke kunne yte sitt best mulige uttrykk skal sekundærlogoen brukes.
Flater hvor hovedlogo kommunal skal brukes er for eksempler på anbud og dokumenter som skal publiseres.
Er kunden allerede kjent med merkevaren skal hovedlogo brukes. Det vil si logo uten «Måsøy kommune». Skulle hovedlogoen ikke kan yte sitt best mulige uttrykk skal sekundærlogo brukes.
Flater hvor hovedlogoen skal brukes er for eksempel på side 2 i brevark, på profileringsmateriell og på skilting innvendig.
Når kunden er godt kjent med merkevare kan kun ikon brukes. Dette for eksempel på sosiale media, og på profileringsmateriell.
Ikon kan også brukes når fullt navn på foretak skrives ut i tillegg; for eksempel på epost-signaturer, skilter eller visittkort.
Elementer brukes for utsmykking av profileringsmateriell.

Hovedlogo
Logoen er det viktigste kjennemerket og bedriftens ansikt utad.
Hovedlogoen skal være den primære logoen. Det vil si, det første kunden ser.
Logoen er sammensatt av symbol og navnetrekk i liggende oppsett.
For å opprettholde gjenkjennelse, og bygge en sterk merkevare, skal Måsøy Næring og Havns logo alltid se ut som vist nedenfor.
Det vil si, symbolet og bokstavformene skal aldri endres, og skal følge profilens retningslinjer.
Horisontal versjon kommunal
Horisontal versjon
Sekundærlogo
Sekundærlogoen består av de samme elementene som primærlogoen og må følge de samme reglene som blir satt for primærlogoen.
Sekundærlogoen kan brukes på formater der primærlogoen ikke kan yte sitt best mulige uttrykk. Dette gjelder for eksempel ved bruk på liggende, smale formater eller sammen med andre logoer.
Vertikal versjon kommunal
Vertikal versjon
Alternativ
Monokromlogo
Monokromlogoen er det siste alternativet som kan brukes. Denne kan anvendes i situasjoner der hovedlogoen og sekundærlogoen ikke fungerer optimalt, for eksempel på trykte produkter, stempler, eller arbeidsklær. Den består av de samme elementene som hovedlogo og sekundærlogo, og følger de samme reglene for bruk.
Horisontal versjon
Monokrom
Vertikal versjon
Monokrom
Ikon
Monokrom
Bruk av byline
Byline er slagordet til bedriften. Den kan brukes til trykk, reklame, annonser eller andre steder bedriften ønsker å sette fokus på slagordet sitt.
En byline skal ikke erstatte logoen, men den kan være enkeltstående for eksempel i slutten av en reklamefilm.
Byline til InfraNord er «Vi gir deg verden»Skal logo med byline brukes, brukes hovedlogo for best mulig lesbarhet.
Byline kan også brukes separat, uten logo.
Ukorrekt bruk
– Byline skal ikke dominere logo
– Enten brukes byline separat eller ferdig oppsatt
Horisontal versjon
Byline
Ukorrekt bruk
- Byline skal ikke dominere logo
- Enten brukes byline for seg selv eller ferdig oppsatt
Ikon
Et ikon er kortversonen av en logo. Den kan brukes på Facebook eller som et element på for eksempel giveaways.
Ikon skal ikke brukes som erstatning for hovedlogo.
Symbol
Hvordan velge filtype
Trykk
JPG
Joint Photographic Group og er et rasterformat som ofte brukes til fotografier på nettet. JPEG-filer er nettvennlige fordi filene vanligvis er mindre. Ulempen med JPEG-er er at den originale kvaliteten på bildet reduseres ettersom den forkaster digital informasjon gjennom komprimering for å holde bildestørrelsen liten.
PDF
Portable Document Format er et plattformuavhengig distribusjonsformat, både for visning på skjerm og til trykk. Filene kan åpnes på de aller fleste datamaskiner, og sendes til trykk uten tap av kvalitet. PDF betraktes vanligvis som et sluttformat som ikke kan bearbeides videre.
Web
PNG
Portable Network Graphics er et punktgrafikk-format som brukes i stedet for jpg der det er behov for transparent bakgrunn. Filene kan skaleres ned, men vil tape kvalitet dersom man skalerer originalfilen opp.
Minimumstørrelse
Beskyttelsesområde
Ukorrekt bruk
Det er aldri lov å endre på logofilene. Bedriften skal alltid framstå på en enhetlig og konsistent måte. Bruk alltid originalfiler. Unngå feilene som er vist under.
Farger
Profilfarger
Fargene i paletten kan brukes 100 % eller i definert prosenter.

Lilla
Hex: #111C4E
Cmyk: C100/ M93/ Y40/ K38
Rgb: R17/ G28/ B78
PANTONE: 2766

Mørk blå
Hex: #004169
Cmyk: C100/ M72/ Y34/ K23
Rgb: R0/ G65/ B105
PANTONE: 111-16

Blå
Hex: #1F73AE
Cmyk: C84/ M47/ Y10/ K1
Rgb: R31/ G115/ B174
PANTONE: 2383

Nordisk blå
Hex: #218DC2
Cmyk: C78/ M32/ Y9/ K0
Rgb: R33/ G141/ B194
PANTONE: 7689

Turkis
Hex: #10CFC9
Cmyk: C67/ M0/ Y30/ K0
Rgb: R16/ G207/ B201
PANTONE: 3252
Logofarger
Logofargene består av Nærings blå, Havn blå og Måsøy hvit.
Logofargene skal alltid bestå i 100%.

Nærings blå
Hex: #00355C
Cmyk: C100/ M79/ Y38/ K29
Rgb: R0/ G53/ B92
PANTONE: 2766

Havn blå
Hex: #4FB5E6
Cmyk: C64/ M10/ Y1/ 0
Rgb: R79/ G181/ B230
PANTONE: 2190

Måsøy hvit
Hex: #F5FBFF
Cmyk: C5/ M0/ Y0/ 0
Rgb: R245/ G251/ B255
PANTONE: 121-1
Print og web
HEX → brukes på digitale plattformer, mest vanlig fargeframvisning i CSS.
CMYK → brukes for trykk på vanlig kopimaskiner.
RGB → brukes for digital framvisning, for eksempel på PowerPoint.
PANTONE → brukes av profesjonelle parter på trykk for å garantere mest presise gjengivelse.
OBS: Farger kan variere fra datamaskin til datamaskin samt printer til printer. Dette med bakgrunn i innstillinger i maskinvare.
Typografi
Open Sans er Måsøy Næring og Havns primærfont og skal brukes til alt av kommunikasjon. Fonten er en humanistisk, nøytral sans serif font med mange vekter, noe som gjør den praktisk i kommunikasjonsarbeidet.
Husk at litt variert bruk av typografi er med på å skape spennende utrykk, som vil fange oppmerksomhet.
Fonten er distribuert av Google fonts og er en gratis nedlastbar font.
Erstatningsfont
Microsoft Office-maler
Calibri er standard skrifttype på de fleste datamaskiner og krever ikke installering. Bruk Calibri ved produksjon av sakspapirer og interne dokumentmaler i Microsoft Office. Calibri finnes i Light, Light Italic, Regular, Italic, Bold og Bold Italic.
Typografi - hieraki
Universell utforming
Det er viktig for bedriften å ivareta interessene til alle våre brukergrupper, derfor er det også viktig med universell utforming av alle typer virkemidler.
Lesbarhet
- Legg alltid vekt på god lesbarhet.
- Punktstørrelse på løpende tekst skal være minimum 12 pt. Unntaksvis kan 10 pt brukes, da kun til fotnoter, kildehenvisninger, etc.
Kontrast og luft
- Sørg for god kontrast slik at tekster lett lar seg lese. Vær spesielt oppmerksom på hvordan tekster opptrer på fargede bakgrunner.
- Vær generøs med luft slik at informasjonen blir lettere tilgjengelig. Ikke press for mye informasjon inn på små flater.
Vær konsekvent
- Sørg for konsekvent bruk av skriftstørrelser, uthevinger, marger og luft – det skaper forutsigbarhet for leseren. Det holder ikke å sikre god lesbarhet på én plattform eller ett medium. Dette er krav til all vår informasjon enten den er på papir eller skjerm.
- Ikke varier for mye med typografiske stiler og varianter. Vær konsekvent i bruk av fonter og størrelser på overskrifter, brødtekst, bold og kursiv.
- Overskrifter skal settes i små bokstaver fordi det er lettest å lese. Unngå ord og setninger i blokkbokstaver. Kursiv brukes kun til uthevelser av enkeltord eller setninger.
Web
På nettsider er det klare regler for universell utforming, og det er viktig at disse reglene etterfølges.
Grafiske elementer
Grafiske elementer sørge for å gi merkevare spillerom og mulighet til variert bruk tilpasset målgruppe og formålet.
Følg og bruk eksisterende grafiske elementer for å sikre gjenkjennbarhet over tid.
Elementer
Sirkellinje
Sirkel er universell og lett gjenkjennbar.
Bruk gjerne bilder i sirkelform, eller bruk sirkel med profilfargene.
Ringvirkninger
Ringvirkninger blir et gjenkjennbart element med konkret tilknytning til logo. Ringvirkninger kan brukes med og uten symbol.


Bildebank
Bilder i høy oppløsning for trykk og digital bruk.
Bilder
Når man ønsker generelle bilder i markedsføringen kan det brukes bilder av impliserer fiber og nettverksforbindelser, eller bilder som vise verden fra verdensrommet, likt slagord: Vi gir deg verden.
OBS. Bilder trenger ikke å krediteres, og er royalty-frie. Det betyr også at andre kan bruke disse bildene.
Profil i bruk
Digital veiledning
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulterer gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning for å tilpasse design hvis det trenges.
Web
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Bruk sirkellinjer og ringvirkninger aktiv som elementer på nett.