Profilmanual

sist oppdatert
Om Profilen
Repvåg Kraftlag har sammen med samarbeidspartner Designu utviklet en visuell identitet for selskapet.
Profilhåndboken viser retningslinjer for bruk av profilen. Det viktigste med en god profil er å følge den konsekvent. Gjøres det riktig, kommer merkevaren til å være tidløs, og både bli husket og lagt merke til.
Den visuelle identiteten er bygget rundt konseptet “lokal tilhørighet”, som spiller på selskapets geografiske forsyningsområde, og det ansvaret selskapet tar på seg ved å levere lengst ut i distriktene.
Repvåg Kraftlag har i over 70 år forsynt Nordkapp-regionen, samt deler av dagens Porsanger og Hammerfest kommune, med elektrisitet. Repvåg Kraftlag tar et samfunnsansvar som reflekterer den posisjon selskapet har i kommunene de opererer i. Over tid har Repvåg Kraftlag bygget ut og vedlikeholdt strømnettet, og investert i forskjellige energiproduksjoner i regionen. Den visuelle identiteten er modernisert med utgangspunkt i den gamle identiteten, med lokale illustrasjoner som en støttespiller. Dette for å ivareta tradisjoner og samtidig spille på det lokale.
I 2009 ble datterselskapet InfraNord stiftet; i 2019 ble Repvåg Nett etablert.
Hovedlogo
Logoen er det viktigste kjennemerket og bedriftens ansikt utad.
Hovedlogoen skal være den primære logoen. Det vil si, det første kunden ser.
Logoen er sammensatt av symbol og navnetrekk i stående oppsett.
Logosymbolet består av initialene RK med et lyn imellom. Hovedlogoen skal brukes til alt av markedsmateriell, der det er hensiktsmessig.
For å opprettholde gjenkjennelse og bygge en sterk merkevare, skal Repvåg Kraftlag-logoen alltid se ut som vist nedenfor. Det vil si, symbolet og bokstavformene skal aldri endres, og skal følge profilens retningslinjer.
Vertikal versjon
Sekundærlogo
Sekundærlogoen består av de samme elementene som primærlogoen og må følge de samme reglene som blir satt for primærlogoen.
Sekundærlogoen kan brukes på formater der primærlogoen ikke kan yte sitt best mulige uttrykk. Dette gjelder for eksempel ved bruk på liggende, smale formater, eller sammen med andre logoer.
Horisontal versjon
Alternativ
Monokromlogo
Monokromlogoen er det siste alternativet som kan brukes. Denne kan anvendes i situasjoner der hovedlogoen og sekundærlogoen ikke fungerer optimalt, for eksempel på trykte produkter, stempler, eller arbeidsklær. Den består av de samme elementene som hovedlogo og sekundærlogo, og følger de samme reglene for bruk.
Vertikal versjon
Monokrom
Horisontal versjon
Monokrom
Bruk av byline
Byline er slagordet til bedriften. Den kan brukes til trykk, reklame, annonser eller andre steder bedriften ønsker å sette fokus på slagordet sitt.
En byline skal ikke erstatte logoen, men den kan være enkeltstående for eksempel i slutten av en reklamefilm.
Byline til Repvåg Kraftlag er «alltid til stede på 71° nord!»
Skal logo med byline brukes, brukes sekundærlogo for optimal lesbarhet.
Byline kan også brukes separat, uten logo.
Horisontal versjon
Byline
Ukorrekt bruk
- Byline skal ikke dominere logo
- Enten brukes byline for seg selv eller ferdig oppsatt
Ikon
Et ikon er kortversjonen av en logo. Den kan brukes på Facebook, eller som et element på for eksempel giveaways.
Ikon skal ikke brukes som erstatning for hovedlogo.
Ikon
Konsernlogo
Informasjon kommer
Hvordan velge filtype
Trykk
JPG
Joint Photographic Group er et rasterformat som ofte brukes til fotografier på nettet. JPEG-filer er nettvennlige fordi filene vanligvis er mindre. Ulempen med JPEG-er er at den originale kvaliteten på bildet reduseres ettersom den forkaster digital informasjon gjennom komprimering for å holde bildestørrelsen liten.
PDF
Portable Document Format er et plattformuavhengig distribusjonsformat, både for visning på skjerm og til trykk. Filene kan åpnes på de aller fleste datamaskiner, og sendes til trykk uten tap av kvalitet. PDF betraktes vanligvis som et sluttformat som ikke kan bearbeides videre.
Web
PNG
Portable Network Graphics er et punktgrafikk-format som brukes i stedet for jpg der det er behov for transparent bakgrunn. Filene kan skaleres ned, men vil tape kvalitet dersom man skalerer originalfilen opp.
Minimumstørrelse
For å være sikker på at logoen er synlig på alle flater, har vi definert en minimumsstørrelse
Hovedlogo:
Minimumsstørrelse i trykksaker er 7 mm høyde.
Minimumsstørrelse på skjerm er 35 punkter (px) høyde.
Sekundærlogo:
Minimumsstørrelse i trykksaker er 7 mm høyde.
Minimumsstørrelse på skjerm er 20 px høyde.
Beskyttelsesområde
Ukorrekt bruk
Det er aldri lov å endre på logofilene. Bedriften skal alltid framstå på en enhetlig og konsistent måte. Bruk alltid originalfiler. Unngå feilene som er vist under.
Farger
Konsernfarger
Repvåg blå og Repvåg hvitt er konsernfargene. Disse skal brukes i alle merkevarer konsern eier.

Repvåg blå
Hex: #00355C
Cmyk: C100/ M78/ Y38/ K32
Rgb: R0/ G53/ B92
PANTONE: 108-16

Repvåg hvit
Hex: #FBFBFB
Cmyk: C2/ M1/ Y1/ 0
Rgb: R251/ G251/ B251
PANTONE: 179-1
Profilfarger
Profilfarger er fargene som skiller de forskjellige datterselskapene fra hverandre.
Sjøsprøyt, Gråvær og Blåtimen er profilfarger.
Disse kan brukes som bakgrunnsfarger eller kontrastfarge der det trenges.
Bruksområder er for eksempel PowerPoint, web og andre flater, der man trenger variasjon.
Fargene i paletten kan brukes 100 % eller i definerte prosenter.

Sjøsprøyt
Hex: #AEC9C4
Cmyk: C37/ M11/ Y24/ K0
Rgb: R174/ G201/ B196
PANTONE: 131-9

Gråvær
Hex: #6B7685
Cmyk: C60/ M44/ Y33/ K17
Rgb: R107/ G118/ B133
PANTONE: 174-9

Blåtimen
Hex: #00538D
Cmyk: C97/ M66/ Y18/ K4
Rgb: R0/ G83/ B141
PANTONE: 107-8
Logofarger
Lyn er logofargen og skal brukes primært med konsernfarger. Farge skal brukes hyppig i detaljer og profilelementer for å styrke merkevaren.

Repvåg blå
Hex: #00355C
Cmyk: C100/ M78/ Y38/ K32
Rgb: R0/ G53/ B92
PANTONE: 108-16

Lyn
Hex: #F2C137
Cmyk: C6/ M25/ Y85/ K0
Rgb: R242/ G193/ B55
PANTONE: P 10-8

Repvåg hvit
Hex: #FBFBFB
Cmyk: C2/ M1/ Y1/ 0
Rgb: R251/ G251/ B251
PANTONE: 179-1
Print og web
HEX → brukes på digitale plattformer, mest vanlig fargeframvisning i CSS
CMYK → brukes for trykk på vanlige kopimaskiner
RGB → brukes for digital framvisning, for eksempel på PowerPoint
PANTONE → brukes av profesjonelle parter på trykk for å garantere mest presise gjengivelse.
OBS: Farge kan variere fra datamaskin til datamaskin samt printer til printer. Dette med bakgrunn i innstillinger i maskinvare.
Typografi
Franklin Gothic er Repvåg Kraftlags primærfont og skal brukes til alt av kommunikasjon. Fonten er en grotesk sans serif font med mange vekter, noe som gjør den praktisk i kommunikasjonsarbeidet.
Husk at litt variert bruk av typografi er med på å skape spennende utrykk, som vil fange oppmerksomhet.
Dersom Franklin Gothic ikke er tilgjengelig benyttes (google font kommer).
Fonten er distribuert av Microsoft og er en del av microsoft pakken.


Typografi - hieraki
Franklin Gothic er en velutviklet font som gir stort rom for variasjon. Den er tydelig og med god lesbarhet.

Universell utforming
Det er viktig for bedriften å ivareta interessene til alle våre brukergrupper, derfor er det også viktig med universell utforming av alle typer virkemidler.
Lesbarhet
- Legg alltid vekt på god lesbarhet.
- Punktstørrelse på løpende tekst skal være minimum 12 pt. Unntaksvis kan 10 pt brukes, da kun til fotnoter, kildehenvisninger, etc.
Kontrast og luft
- Sørg for god kontrast slik at tekster lett lar seg lese. Vær spesielt oppmerksom på hvordan tekster opptrer på fargede bakgrunner.
- Vær generøs med luft slik at informasjonen blir lettere tilgjengelig. Ikke press for mye informasjon inn på små flater.
Vær konsekvent
- Sørg for konsekvent bruk av skriftstørrelser, uthevinger, marger og luft – det skaper forutsigbarhet for leseren. Det holder ikke å sikre god lesbarhet på én plattform, eller ett medium. Dette er krav til all vår informasjon, enten den er på papir eller skjerm.
- Ikke varier for mye med typografiske stiler og varianter. Vær konsekvent i bruk av fonter og størrelser på overskrifter, brødtekst, bold og kursiv.
- Overskrifter skal settes i små bokstaver fordi det er lettest å lese. Unngå ord og setninger i blokkbokstaver. Kursiv brukes kun til uthevelser av enkeltord eller setninger.
Web
På nettsider er det klare regler for universell utforming, og det er viktig at disse reglene etterfølges.
Grafiske elementer
Grafiske elementer sørger for å gi merkevaren spillerom og mulighet til variert bruk tilpasset målgruppe og formålet.
Følg og bruk eksisterende grafiske elementer for å sikre gjenkjennbarhet over tid.
Elementer
Gul linje med lyn.
Disse kan brukes i forskjellige varianter. Se profil i bruk for inspirasjon.
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 3
Illustrasjon
Repvåg Kraftlag har fått utviklet flere illustrasjoner, som kan brukes til ulike kommunikasjonsmateriell.
Ved behov kan det bestilles flere illustrasjoner fra Designu.
Illustrasjon fra Repvåg Kraftlag.
Illustrasjon fra Arctic view i Havøysund.
Illustrasjon fra vindkraftverk i Hamnefjell.
Illustrasjon for samfunn.
Intern
Du har ikke tilgang til dette innholdet.
Klær
Skjorte
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Fargen på klær skal være nærmest konsernfargen «Repvåg blå».
For mest eksklusivt inntrykk vurder om logo kan broderes. Ikon, eller kun lyn er å foretrekke for brodering.
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Giveaways
Buff
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Farge på klær skal være nærmest konsernfargen «Repvåg blå».
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Penn
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Farge på penn skal være nærmest konsernfargen «Repvåg blå».
Bruk gjerne illustrasjoner eller lyn som element.
Alternativ 1
Alternativ 2
Dekketøy
Krus
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Alternativ 1
Alternativ 2
Tallerken
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Alternativ 1
Alternativ 2
Utvendig profilering
Beachflagg
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Alternativ 1
Alternativ 2
Banner
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Alternativ 1
Alternativ 2
Konsern versjon
Alternativ 1
Alternativ 2
Fasadeskilt
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 1
Alternativ 2
Skilt inngang
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Alternativ 1
Alternativ 2
Skilting innvendig
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 1
Alternativ 2
Digital veiledning
Stillingsannonse
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Bruk gjerne aktuelle bilder med «repvåg blå» overlay. Understrek viktige ord med «lyn».
Alternativ 1
Alternativ 2
Web
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
For å skape et helhetlig inntrykk, brukes begge konsernfarger som hovedbakgrunnsfarger. Skulle man ønske mørk bakgrunn, husk å tilpasse fonter for bedre lesbarhet.
Alternativ 1
Alternativ 2
Bil
Caddy
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.
Van
Det har blitt designet en rekke eksempler som viser i hvilken retning man ønsker å utvikle merkevaren.
Konsulter gjerne med en profesjonell grafiker for å finne best mulig løsning før det bestilles.